AKTIVITI SEPANJANG TAHUN 2008

Photobucket

Acara memikul kayu dengan merangkak, acara ini antara sukaneka cara tradisional masyarakat kajaman, peserta dikehendaki merangkak sambil kayu diletak dibelakang badan sementara kedua-dua kaki peserta disangkut di kayu tersebut. seperti permainan lain berserta akan bermula digarisan permulaan. peserta yang awal sampai ke garisan penamat dikira pemenang.

Photobucket

peserta mengambil tempat masing-masing digarisan permulaan, sementara urusetia pertandingan memeriksa setiap perserta.

Photobucket

antara peserta yang bersiap sedia menunggu giliran masing-masing untuk acara menyumpit. acara menyumpit adalah acara yang sentiasa mendapat sambutan di rumah panjang kami. acara ini biasanya dibuat secara terbuka, semua lapisan umur boleh mengambil bahagian dalam pertandingan. acara ini biasanya disertai oleh golongan lelaki.

Photobucket

Target atau sasaran dalam acara menyumpit adalah seperti diatas, biasanya jarak sasaran ini dari penyumpit dalam lingkungan 20 meter ke 30 meter.

Photobucket

peserta bersedia untuk menyumpit…

Photobucket

pihak pengurusan pertandingan dan urusetia sedang berbincang berkenaan pertandingan yang sedang dijalankan. biasanya pertandingan-pertandingan seperti ini dijalankan pada hujung tahun, biasanya dihujung tahun seperti ini penduduk rumah panjang yang berkerja di luar akan balik ke rumah panjang apabila musim perayaan krismas dan tahun baru.

Photobucket

kebiasanya hidangan makanan dan minuman akan dihidangkan diruangan hadapan rumah semasa mengadakan sesuatu majlis atau kenduri. senang untuk para tetamu duduk atau mengambil tempat masing-masing. ruangan hadapan rumah panjang biasanya luas dan lapang.

Photobucket

gambar ini diambil semasa majlis perkahwinan petrus, para tetamu yang hadir dihidangkan dengan makanan dan minuman.

Photobucket

gambar diatas diambil pada 23 /12/ 2008 semasa majlis makan bersama sempena doa kesyukuran rumah panjang baru kami, keseluruhan orang kampung berkumpul diruangan hadapan rumah panjang kami (blok f) untuk makan bersama- sama selepas doa dibaca..

Photobucket

Biasanya orang di rumah panjang saya akan mengunakan sejenis daun( daun tuje’en: bahasa kajaman) untuk membungkus makanan atau nasi, cara ini dapat mengurangkan mengatasi masalah kekurang pinggan dan mangkuk. daun ini selepas digunakan untuk membungkus makanan atau nasi akan dibuang, cara ini lebih mudah lagi daripada mengunakan pinggan dan mangkuk atau bungkusan plastik lain. kelebihan mengunakan daun ini ialah nasi terasa lebih sedap lagi kalau dibandingkan mengunakan pinggan, ada kelainan dari segi rasanya disitu… kalau nak cuba bertandanglah kerumah panjang kami semasa musim perayaan atau keramaian.

16 Responses to “Aktiviti Sepanjang Tahun”

  1. amy Says:

    tahniah!! Teruskan usaha anda memartabatkan suku kejaman..
    Terubat rindu bila menatap gambar yang dirakamkan. Saya pernah berkhidmat di Sk Long Segaham 2002-2007.

  2. anak_datah_nian Says:

    ooo.. ni mesti cg Amy kan? ok tq

  3. okano Says:

    Oh yeah,
    Don’t be surprised if you encounter this blog. The Kejaman is the native of Sarawak and now there are many Kejamans who excel in many fields and highly educated. If you want to know more you can come to Belaga and visit their longhouses which are modern with all sort of facilities. I know Councillor Daniel Levong and according to him the orang ulus now are not like before but catching up with other races. Well done to all the Kejaman especially the person who created this blog.

  4. Inan Les @ Inan Tirih Says:

    Tahniah Kih… Kajut Akeu mirak ut nemeik neu. Kinan Kak kitah “Leva Bu’ut Leva Suva” Aget tambah neu bunak gambar aktiviti.

  5. dila Says:

    well done..
    keep it on..
    dis blog help me a lot..
    i really wanna know more about keliring n salong..
    i think its kinda specials..

  6. Aman Miong Says:

    Tahniah!!! SARGIO MANTOBA!!!!!cba slitkn lbh byk lg elmen2 sjarah kaum kta(Kejaman) spt pristiwa peperangan(patai),latar blakang tokoh2 Kejaman..gep uah teguah navau teu Ake Cio….dn agama asl kaum kjaman sblm mganut a.Kristian….introduce more about Kejaman let averyone know……..yahhhh!!!!

  7. lesly tirih Says:

    va uah ingat aget alan mah x’mas taun 2009 nai… akau nai cun akek tirih, les @ tirih. kejaman sentiasa m’nyokong ikau.

  8. Inan Are Says:

    Tahniah..saya ni Margeret kubang @pun lebih dikenali sebagai Inan Are kat kampung.Saya cadangkan supaya ikau perbanyakkan lagi gambar2 tentang aktiviti yang dijalankan dikampung kita.saya ada simpan banyak koleksi gambar tu…krismas nanti jumpa…Teruskan usaha anda…
    “Leva Buut Lava Suva”semoga Kitah Kejaman akan terus maju dan terus maju seiring dengan Peredaran zaman.

  9. aman balquish Says:

    ello bro wa respek sama lu.cuk bunak alik ngaban boleh tumpang tengok.terubat jugak rindu kat kampung.


  10. Keep up your good and best traditional gathering like this.

  11. rani dong Says:

    TAWARAN KEPADA PELAJAR LEPASAN SPM YANG BERUMUR 18-25 TAHUN.

    Perkara di atas adalah dirujuk. Dengan ini pihak kami dari Yahos Sdn Bhd sukacita menawarkan pelajar lepasan spm yang berumur 18-25 tahun untuk mengikuti :

    i) Kursus Juruteknik Automasi iaitu gabungan daripada 4 jenis kemahiran mekanikal,elektrikal.elektronik dan komputer.
    ii) Childcare provider Tahap 2.
    iii) Juruteknik Rangkaian Komputer Tahap 2

    2. Untuk makluman pihak tuan, Yahos Sdn Bhd (495021–V) akan menjalankan kursus kemahiran di bawah Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK).Pihak kami memerlukan 250 orang pelajar. Berikut adalah maklumat berkenaan kursus tersebut.

    Kelayakan :
     Memiliki SPM
     Berusia 18 hingga 25 tahun
     Warganegara Malaysia
     Etnik Minority Sahaja
    Kemudahan :
     Asrama dan makan tengah hari dan malam disediakan untuk pelajar.
     Kemudahan latihan yang lengkap.
     Tajaan sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Sarawak.
     Tempoh pengajian 6 bulan.
     Tarikh pendaftaran : 12 Julai 2010

    4. Pihak kami amat memerlukan kerjasama dan jasa baik pihak tuan/puan bagi memberi peluang kepada pelajar lepasan spm yang kurang berpendapatan dan mendapat keputusan spm yang kurang memuaskan supaya dapat melanjutkan pelajaran mereka.

    Oleh yang demikian, segala maklum balas boleh dikemukakan kepada Cik Rani di talian 082-454111 atau 0168898901 . Kerjasama anda amat kami harapkan.

    Sekian, terima kasih

    Yang benar,

    ( RANI DONG )
    PEGAWAI PEMASARAN
    YAHOS SDN BHD
    SCHOOL OF SKILLS

  12. les Says:

    x da pown gaban kau alem nei… hehe… bila ikau nak letak gambar kau… lai kanyat…. keep moving foward…

  13. solo Says:

    jiak lakin dan mah gaban yau adam nei…cu’uk bunak nadik gaban tah adam nei…akau sokong semangat nau.

  14. martha sukun jeti Says:

    biarpun sa bkn d besarkan d kejaman ttp sa tetap kesayangan akek ajeng that y my is sukun huhuhuhu…

  15. yantie@jeba Says:

    hai..congrat bdik nju ikau tas usaha naw meik blog nei..touw blog nei akaw blajan bnak bdik sal kjaman..wlaupun akaw pnakan p akaw lbihkan bngsa kjaman laguin nan bngsa aman akaw..when there’s an effort there’s also has a way..an dat way will mke us bcme btter than we could..gbu..

  16. Casiona Mon Says:

    aging: akew pkai neyh, meik PBS kew… sgt2 mmbntu… tmak kaceyh…🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: